יום שני, 30 באוקטובר 2017

משחק מחשב - Sim City 3000 - חלק 1

כקידום מכירות לספר "מסקנות ממשחקי אסטרטגיה" שכתבתי, החלטתי שמדי פעם אני ארשום על משחקי אסטרטגיה שאני משחק בהם (או סימולציות כמו סים סיטי 3000).

סדרת סים סיטי, התחילה עוד מ1989, קצת לפני או בערך בזמן שציוויליזציות הראשון יצא.
הסדרה מדמה ניהול של עיר כשכראש עיר אתה אחראי על בניית מבנים ואיזורים חדשים, מבני ציבור, סידור התקציב, יצירת תוכניות עירוניות וכיוצא בזה. אני אתאר את המשחק ותוך כדי תבינו.

במשחק עצמו לא שיחקתי כמה שנים, לא בשום משחק מסדרת סים סיטי למעשה ובמשחק הזה לפחות 10 שנים מכיוון שקצת אחריו יצא סים סיטי 4 שיש לי אותו גם, אבל הוא קצת כבד יותר. סים סיטי 3 הוא משחק ליותר כיף לדעתי ולכאלה שפחות אוהבים סיבוכים וגרנדוזיות - וזה מכיוון שבסים סיטי 4 בונים למעשה מחוז במדינה ולא עיר אחת.
קראתי בויקיפדיה שלמעשה האחרון בסדרה הוא סים סיטי 2013, אבל לא יצא לי לבדוק אותו, אולי כשיצא בגוג במבצע.

--------------------------------
ולמשחק..

קודם כל זה ניסיון שני, בניסיון הראשון גם בדרגת מדיום עשיתי עיר ממונפת מדי, כלומר עם חובות ושקעתי מדי עקב חוסר הניסיון וזאת מכיוון ששכחתי כמעט הכל ממה שזכרתי, כמו למשל שאפשר איכשהו לחסוך בתקציבי השירותים השונים ובכל זאת שהם יתפקדו.

בעיר השנייה - עיר בשם Rocket - בניתי במסגרת התקציב, בעיר יש ים ונהר הנשפך אליו, בחרתי גדה אחת ובניתי תחנת כח פחמית - הכי זולה אבל הכי יעילה ל1900 (ככל שהזמן יעבור יהיו המצאות חדשות, ב1900 למשל יש רק 2 סוגי תחנות כח למעשה : פחם או נפט).

מתחנת הכח העברתי חשמל לאזורי תעשייה ומגורים כשיש מעט פאצ'ים של מסחר, עקרונית כל משחק לוקח קצת זמן ללמוד אבל מכיוון ששיחקתי בסדרה אני כבר מכיר דברים מסוימים מראש למרות שעבר זמן מאז ששיחקתי במשחקי סים סיטי. בניתי במסגרת התקציב אבל כשהייתי צריך להרחיב שכונות לקחתי 2 הלוואות. לא בניתי שירותים ואפילו לא הקמתי להם מערכת מים עד שהגיעו ל20 אלף נפש שזה בערך הגודל של העיר עכשיו. קצת יותר. מזבלה גם כן הקמתי רק כשהרחובות היו עמוסים בזבל וחצרות משחק מכוסות אשפה הופיעו לי על המפה.

עם הגידול בעיר התושבים גם נתנו לי 2 פרסים, הפרסים הפעם הם חסרי משמעות מבחינה פרקטית במשחק אבל זה כיף לקשט איתם את העיר, יש גם לנדמרקס במשחק שזה גם כן קישוטים בלי משמעות למשחקיות ואיתם אפשר לבנות כל מיני מבנים ידועים מרחבי העולם. בכל מקרה הפרסים היו בסך הכל 2 מבנים אדמינסטרטיביים החשובים לניהול כל עיר:
בית ראש עירייה והיכל עיר או עירייה בלשון העברית. שמתי אותם באיזור המגורים המרוחק יותר מהתעשייה.

עכשיו 1905, יש לי 22 אלף נפש בעיירה רוקט, אין לי כסף אבל יש לי הכנסות ממסים 2000 דולר (נגיד 2000 עשרות אלפי דולרים כדי שישמע יותר הגיוני) לשנה ואיתם אני לאט לאט צומח, אני מעדיף לא לקחת יותר מדי הלוואות כי כל הלוואה מורידה גם את ההכנסה לעשר שנים. לאחר שההלוואות משולמות אבל יש עלייה שוב בהכנסה. זאת השיטה הישנה של עיר ממונפת לדרגה הקשה שבה למעשה מתחילים עם חוב. בונים תוך כדי לקיחת עוד ועוד הלוואות עד כמה שצריך שתוך כדי לקיחת הלוואות עושים פיתוח מהיר כדי שההכנסה לא תשקע, כעבור עשר שנים כשההלוואות מתחילות להסתיים יש עלייה בהכנסה ומקבלים עיר פורחת, זאת בכל מקרה השיטה של עיר ממונפת, אבל הפעם עם רוקט החלטתי (דרגת מדיום, יש 3 דרגות קושי אפשריות לפי התקציב ההתחלתי) לבנות במסגרת התקציב כעיקרון גם אם זה לאט יותר וככה שלקחתי בינתיים רק 2 הלוואות קטנות להרחבת שכונות.

הספר האסטרטגיה עצמו אגב שונה לגמרי מהתיאורים של הבלוג והוא מכיל מסקנות ישר ולעניין לפי נושאים, ממש ככה שאפשר ללמוד ממנו. התיאורים בבלוג הם יותר סיפורים על משחקים מאשר לימוד אסטרטגיה או משהו וממש לא דומים לספר חוץ מזה שזה אותו כותב. הספר עצמו מובטח שיעלה את היכולת של כל שחקני משחקי האסטרטגיה (אפילו שחמט אולי) והוא למעשה מותאם לכל הדרגות מרגע שיודעים לקרוא בצורה מסודרת וקלה ועד לרמה מתקדמת אפילו יותר משלי. ככה שהוא מומלץ ואני מתכנן לעשות לו יותר פרסומים ולנסות להפוך אותו למוצר העיקרי של האתר, נראה איך זה יצא. בינתיים אף אחד לא קנה ספר או ספרון.

המשך שבוע טוב,
דרור.
רשת פמ.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה